حدیثی در مورد نماز

مقدمه

باسلام خدمت شما دوستان عزیز

این مطلب حدیثی چند از امام رضا (ع) در مورد نماز اول وقت است ، که در کتابی به نام نماز اول وقت از آقای محمد حسین رجایی خراسانی به چاپ رسیده است. من با خواندن این کتاب تصمیمم برای خواندن نماز اول وقت قویتر شد.

از امام رضا (ع) نقل شده است که :

برای نماز سه وقت است: اول ، وسط و آخر ، خواندن نماز در اول وقت خوشنودی خدا،و در وسط آن عفو پروردگار و در آخر وقت غفران و آمرزش الهی است.

و بهترین اوقات اول وقت است، و کسی حق ندارد آخر وقت را برای نماز انتخاب کند!

اینکه اجازه داده شده نماز آخر وقت خوانده شود،برای کسی است که مرضی یا علتی داشته باشد یا اینکه مسافر باشد.

در این روایت آخر وقت را امام غفران معرفی می کند . گویی انسانی که نمازش را آخر وقت می خواند مرتکب خطایی شده که این نماز موجب آمرزش آن خطاست!


بحار ،ج83،ص23

 



موضوعات مرتبط: احادیث
[ شنبه 23 فروردين 1393 ] [ 19:7 ] [ بنده ی خدا ]
[ ]

علت نام گذاری حدیث الذهبیه

به این نام است زیرا هنگام املای حدیث توسط امام رضا (ع) هزاران قلمدار و بیست و چهار هزار قلمدان های زرنگار  برای نوشتن آن بیرون آمد و بعد ها نیز یکی از پادشاهان سامانی آن را با 

آب طلا نوشت و چندی زینت بخش تخت و تاج پادشاهان بود .

منبع: بحارالانوار



موضوعات مرتبط: احادیث

ادامه مطلب
[ سه شنبه 6 اسفند 1392 ] [ 23:14 ] [ بنده ی خدا ]
[ ]

حدیث امام (ع) در شهرستان نیشابور

حدیث امام رضا (ع) معروف به حدیث الذهبیه : هنگامی که امام رضا (ع) وارد شهر نیشابور شدند مردم نیشابور ،دسته دسته به پیشواز ایشان آمدند.

اشک شوق بود که پیاپی بر گونه ها می غلتید. در این میان دو نفر از پیشوایان بزرگ و حافظ قرآن و احادیث ، محمد ابن اسلم طوسی و ابوذرعه از ایشان خواستند تا حدیثی از پدران و اجدادشان برای آنها نقل کند تا یادگار بماند.



موضوعات مرتبط: احادیث

برچسب‌ها: حدیث الذهبیه امام رضا نیشابورحدیث الذهبیه

ادامه مطلب
[ سه شنبه 6 اسفند 1392 ] [ 22:51 ] [ بنده ی خدا ]
[ ]

احادیث امام رضا (ع)

1.  مؤمن ، مؤمن واقعی نیست ، مگر آن كه سه خصلت در او باشد : سنتی از پروردگارش و سنتی از پیامبرش و سنتی از امامش . اما سنت پروردگارش ، پوشاندن راز خود است ، اما سنت پیغمبرش ، مدارا و نرم رفتاری با مردم است ، اما سنت امامش صبر كردن در زمان تنگدستی و پریشان حالی است
لا یكون المؤمن مؤمنا حتی تكون فیه ثلاث خصال ، سنة من ربه ، و سنة من نبیه ، و سنة من ولیه . فاما السنة من ربه فكتمان سره ، و اما السنة من نبیه فمداراة الناس ، و اما السنة من ولیه فالصبر فی البأساء و الضراء
بقیه در ادامه مطلب...



موضوعات مرتبط: احادیث

برچسب‌ها: احادیثامام رضا (ع)حدیثمؤمنرستگاری

ادامه مطلب
[ جمعه 7 دی 1392 ] [ 4:0 ] [ بنده ی خدا ]
[ ]

توصیه های ائمه در آداب غذا خوردن

• غذاي خود را با نام خدا آغاز كنيد.

امام علي (ع): به هنگام غذا خوردن خداي را ياد كنيد و از بيهوده گويي اجتناب كنيد، زيرا كه طعام نعمت و رزقي از خداوند است و بر شماست كه در آن خداي را ياد كرده و شكر گوييد. (فروع كافي، جلد 6، صفحه 296)

امام علي (ع) در سفارش هاي خود به كميل : به گاه غذا خوردن از آن كسي نام ببر كه با وجود نام او، ديگر هيچ دردي زيان نمي رساند و نامش، شفاي همه بيماري ها و ناتن درستي هاست.(بحارالانوار، جلد 66، صفحه 425، حديث 41)

امام علي (ع): هر كس خواست غذا بخورد، نام خدا را بر زبان آورد، خوب غذا را بجود و در حالي از غذا خوردن دست بكشد كه هنوز ميل به خوردن دارد و به آن احساس نياز مي كند.

امام علي (ع):هر کس که مي خواهد غذايي او را آزار ندهد، تا گرسنه نشده ، چيزي نخورد و آن گاه هم که خواست بخورد ، بگويد:
"بسم الله و بالله" (طب الائمه لابني بسطام ، صفحه 60 )

• غذا را با نمک يا سركه شروع كنيد.

امام علي(ع): در شروع به غذا خوردن، نمك بخوريد. اگر مردم مي دانستند نمك چه خاصيتي دارد هر آينه به جاي داروهاي مجرب ديگر آن را انتخاب مي كردند. (طب الائمه ، صفحه 70)

امام کاظم (ع): سفره اي که در آن نمک نباشد ، بي برکت است . آغاز کردن غذا با نمک ، براي تن درستي ، بهتر است. (الکافي ، جلد 6 ، صفحه 326 ، حديث 5 )



موضوعات مرتبط: احادیث

برچسب‌ها: توصیه هایائمهدرآدابغذاخوردنآداب غذا خوردنغذا خوردن

ادامه مطلب
[ جمعه 6 دی 1392 ] [ 18:26 ] [ بنده ی خدا ]
[ ]
صفحه قبل 1 2 صفحه بعد